آزمایشگاه نیرو و گشتاور

آزمایشگاه کالیبراسیون نیرو و گشتاور تابان کنترل دقیق یکی از پیشرفته ترین و کاملترین سیستم های آزمایشگاهی در میان آزمایشگاه های همکار در سطح کشور با داشتن دستگاه مرجع مولد نیرو به عنوان مرجع اولیه و لودسل های مرجع در رنج های مختلف جهت اندازه گیری و کالیبراسیون می باشد. این آزمایشگاه با بهره گیری از  دانش و تخصص کارشناسان خود یکی از کاملترین مجموعه های تجهیزاتی مدرن است که علاوه بر کالیبراسیون با بالاترین سطح دقت، در بسیاری از زمینه های کاری توانایی تعمیرات تجهیزات را نیز دارا می باشد.

  خدمات ارائه شده در آزمایشگاه نیرو و گشتاور

  • کالیبراسیون لودسل ها فشاری و کششی
  • کالیبراسیون ماشین نیرو فشاری و کششی
  • کالیبراسیون نیروسنج فشاری و کششی
  • کالیبراسیون ترکمتر
  • و…

کالیبراسیون نیرو چیست؟

کالیبراسیون نیرو از اهمیت زیادی در صنایع تولیدی و کیفیت محصولات تولیدی برخوردار است. در برخی از مواقع ابزار‌آلاتی که از آن‌ها برای اندازه‌گیری موارد مختلف استفاده می‌شود، استاندارد نیستند و نمی‌توانند این امر را به‌درستی انجام دهند. از آنجایی که در بسیاری از موارد و کسب‌و‌کار‌ها اندازه‌گیری از اصول مهم به‌شمار می‌رود؛ نمی‌توان بی‌توجه از کنار آن عبور کرد. در‌واقع کالیبراسیون نیرو، آزمایشگاهی است که در آن دستگاه‌ها و ابزار‌های اندازه‌گیری مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرند. این آزمایشگاه مطابقت ابزار‌های اندازه‌گیری را با استاندارد و مرجع تایید شده را تعیین می‌کند.

یکی‌دیگر از تعاریف مهم درباره کالیبراسیون، مجموعه‌ای از عملیات و فعالیت‌هایی است که تحت شرایط معین انجام می‌شود و رابطه میان مقادیر نشان داده شده توسط دستگاه اندازه‌گیری و مقادیر نشان داده شده توسط مرجع استاندارد را مشخص می‌نماید. به عبارت دیگر مقایسه دو وسیله برای محاسبه و مشخص کردن عدم قطعیت وسیله‌ای که عدم قطعیت آن نا‌معلوم است.

خدمات آزمایشگاه کالیبراسیون نیرو

معمولا اولین کالیبراسیون یک دستگاه در زمان تولید و ساخت آن انجام می‌شود؛ که شامل درجه‌بندی، تنظیم و کنترل مدار‌های الکتریکی از جمله نمایشگر‌های دیجیتالی، تخمین عدم قطعیت و پایداری دستگاه‌ها می.شود. هدف از کالبیراسیون نیرو، ایجاد نظم و کنترل صحت و دقت پارامتر‌های دستگاه‌هایی است که عملکرد آن‌ها در نتیجه و کیفیت تاثیر‌گذار است. این امر با استفاده از استاندارد‌ها و فاکتور‌های جهانی و به‌منظور اطمینان از تطابق اندازه‌گیری‌ها انجام می‌شود. در این آزمایشگاه‌ها دستگاه‌های آزمون مواد تحت کالیبره قرار می‌گیرند؛ این دستگاه‌ها می‌توانند ابزار‌های کششی یا فشاری باشند. هم‌چنین سرعت و جا‌به‌جایی آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ نتایج به‌دست آمده از آزمایش باید با استاندارد‌ها مطابقت داشته باشند.

 

یکی‌دیگر از خدماتی که در این آزمایشگاه‌ها ارائه می‌شود، اجرای تدوین استاندارد راهنمای کالیبره کردن دستگاه‌ها است. این آزمایشگاه‌ها از بهترین و معروف‌ترین برند‌های دنیا استفاده می‌کنند تا بتوانند خدمات خود را با بالا‌ترین کیفیت ارائه نمایند. کارشناسان و متخصصان ماهر و با‌تجربه که توانایی کار با انواع ابزار‌ها را داشته باشند از دیگر ویژگی‌های یک آزمایشگاه کالیبراسیون نیرو است. از این‌رو می‌توان دقت، درستی و سلامت آزمون‌های آن‌ها را تضمین کرد.

ابزار‌آلات اندازه‌گیری باید به ‌صورت دوره‌ای مورد بررسی و کنترل قرار گیرند؛ زیرا با گذشت زمان و فرسوده شدن آن‌ها یا اتفاقات مختلفی می‌توانند اندازه‌گیری آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهند. پس از کالیبره شدن گواهی معتبری صادر و ضمیمه دستگاه می‌شود تا سلامت آن را تایید کند. بنابراین این امر یکی از اقدامات ضروری برای ابزار‌هایی است که به‌عنوان ابزار تشخیصی استفاده می‌شوند. اما ابزار‌هایی که به‌عنوان نشان‌دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد نیازی به انجام این آزمایش ندارد.

اهداف اصلی کالیبراسیون

این امر با هدف و قصد مشخصی انجام می‌شود؛ در حالت کلی چهار هدف برای انجام کالیبراسیون وجود دارد.

  1. اولین هدف آن، اطمینان از قرائت‌هایی است که توسط دستگاه انجام می‌شود. که یکی از مهم‌ترین هدف‌ها به‌شمار می‌رود و از اهمیت زیادی برخوردار است.
  2. دومین مورد تعیین صحت و درستی مقادیری است که توسط دستگاه خوانده می‌شود؛ در این هنگام باید از صحت مقادیر اطمینان حاصل کنید.
  3. هدف آخر و سوم به‌منظور استقرار قابلیت ردیابی دستگاه به استاندارد‌های مرجع و مورد تایید جهانی است. قابلیت ردیابی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که یک اندازه‌گیری باید شامل آن باشد. وجود این قابلیت و نتایج آن تا استاندارد‌های ملی و بین‌المللی است.

دلیل انجام کالیبراسیون نیرو

کالیبراسیون نیرو چگونگی کارایی و عملکرد مورد ادعای سازنده را به مشتریان نشان می‌دهد. مقادیری که توسط دستگاه‌های آزمون اندازه‌گیری می‌شود با استاندارد‌های مرجع مقایسه می‌شود؛ اگر این اتفاق نیافتد نمی‌توان به مقادیر اندازه‌گیری شده اطمینان کرد. تکرار فرایند کالیبراسیون نیرو برای حفظ و نگه‌داری اندازه‌گیری‌هایی که توسط دستگاه‌ها انجام می‌شود نیاز است.

اغلب احتمال عدم قطعیت یک وسیله با گذشت مدت زمانی و به‌دلیل استفاده مکرر افزایش می‌یابد. شناسایی افزایش تدریجی و روز‌افزون عدم قطعیت امری ساده نیست و کاربران نمی‌توانند آن را تشخیص دهند. موردی که در اندازه‌گیری نقش پر‌رنگی دارد و از اهمیت بالایی هم برخوردار است، قابلیت ردیابی است. قابلیت ردیابی فقط با  کالیبراسیون امکان‌پذیر است که برای کنترل و نظارت بر سیستم اندازه‌گیری و تجارت بین‌المللی الزامی است.

 

ردیابی به معنی ارتباط مقادیر یک اندازه‌گیری با مرجع‌های ملی استاندارد است که توسط زنجیره‌ای پیوسته از مقیاس‌ها که عدم قطعیت یکسانی دارند، اتفاق می‌افتد. این مقیاس‌ها به‌صورت ملی یا بین‌المللی تعیین می‌شوند و یکسان هستند. ملزومات یک تحقیق شامل طراحی فرایند‌های تولیدی، آزمایش‌های نهایی و انجام کالیبراسیون برای تولیدات و تجهیزات قبل از تحویل به مشتریان است. ویژگی قابلیت ردیابی امکان اطمینان از عدم قطعیت که بر بخش‌های دیگر فرایند تاثیر‌گذار است را به‌وجود می‌آورد.

زمان کالیبراسیون نیرو

تعیین زمان انجام کالیبراسیون نیرو امری مهم به‌شمار می‌رود. اما برخی از افراد معتقد هستند که این کار موجب اتلاف پول و هزینه می‌شود؛ باید بگوییم که اشتباه است. عدم قطعیت‌های اندازه‌گیری می‌تواند موجب گرفتن تصمیم‌های نا‌درست شود که ناشی از نتایج غلط است. این امر برای برقراری تعادل میان هزینه‌های کالیبراسیون و هزینه‌های ناشی از عدم کالیبراسیون انجام می‌شود. توصیه می‌شود تا برای کاهش هزینه‌ها به‌صورت مرتب برای کالیبره کردن دستگاه خود اقدام کنید.

در‌حال حاضر در کالیبراسیون‌های مجدد به درصد درستی مورد انتظار دستگاه‌ها توجه می‌شود. این درصد توسط مشخصات دستگاه به‌دست می‌آید. اگر این درصد زیاد باشد احتمال بروز خطا در مقادیر اندازه‌گیری کاهش می‌یابد که نشان‌دهنده سلامت دستگاه شما است. بسیاری از افراد برای اطمینان از کنترل کیفیت اندازه‌گیری بیش‌تر این درصد را بالا‌تر از ۹۵ درصد انتخاب می‌کنند.

گشتاور نیرو چیست؟

در کالیبراسیون، روش‌های مختلفی برای آزمایش و بررسی گشتاور موتور یا فشار وجود دارد. در روش‌های موجود اغلب دارای عنصری الاستیک هستند که کمیت مکانیکی را به یک انحراف تبدیل می‌کنند. با استفاده از سنسور نیرو، گشتاور موتور انحرافی هم مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به تولید مجموعه‌ای از انحراف‌سنج‌ها، سیگنال الکتریکی مناسب با کیفیت نیرو اشاره کرد. تعداد بسیار زیادی تبدیل‌کننده تجاری برای سنجش گشتاور موتور نیرو وجود دارد. استوانه‌ها، ستون‌ها، میله‌ها و تیر‌های استوانه‌ای شکل از موارد کششی هستند که به‌طور خاص در طراحی تبدیل‌کننده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه‌بر آن در کالیبراسیون نیرو به‌منظور ارزیابی گشتاور موتور از استرین گیج، سنسور نوع خازنی و گشتاور القایی کمک می‌گیرند. استفاده از روش‌های بالا رایج‌ترین و راحت‌ترین شیوه برای سنجش گشتاور موتور است.

 

5/5 - (2 امتیاز)