کالیبراسیون, کنترل و ابزار دقیق

منظور از سوئیچ سطح (Level Switch) چیست؟

سوئیچ سطح دستگاهی است که برای اندازه گیری سطح مایعات، پودرها و دانه ها در فرآیندهای صنعتی استفاده می شود. مخازن تقریباً در تمام فرآیندهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین برای اطلاع از ظرفیت خالی یا پر بودن مخازن، اندازه گیری سطح ضروری است. برای این منظور از دو نوع ابزار دقیق استفاده می شود: سوئیچ سطح و ترانسمیترسطح. سوئیچ سطح یک دستگاه ورودی دیجیتال است در حالی که ترانسمیتر سطح یک دستگاه ورودی آنالوگ است. بنابراین این نوع سوئیچ برای تمام کاربردهایی که نیاز به نظارت و کنترل، اندازه گیری سطح و تولید آلارم‌های هشدار باشد، مورد استفاده می شود.

سوئیچ سطح یا لول سوئیچ چیست؟

لول سوئیچ یا سوئیچ سطح (Level Switch) دستگاهی است که ارتفاع و سطح مایعات را در مخازن اندازه گیری می کند. سوئیچ سطح ها به تغییرات ارتفاع مایعات و جامدات عکس العمل نشان می دهند و سطوح مخازن را کنترل می کنند. مکانیسم اصلی سوئیچ سطح تعیین مقدار مواد، تنظیم و کنترل قطع و وصل خروجی مقدار تنظیم شده است. سوئیچ های سطح یکی از پرکاربردترین سنسورها در صنعت هستند و به طور گسترده در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، داروسازی و سایر صنایع استفاده می شود.

سوئیچ سطح (Level Switch) چیست؟

عملکرد سوئیچ سطح چگونه است؟

به طور کلی برنامه سطح دارای روش های کنترلی مختلفی است. یک برنامه مداوم دارای یک فرستنده است که اطلاعات آنلاین را به سیستم کنترل می فرستد. در یک فرآیند ساده، اگر سطح 50 یا 100 درصد داشته باشیم، می توانیم است از یک سوئیچ سطح استفاده کنیم. لول سوئیچ به سیستم نشان می دهد که آیا سطح ماده اندازه گیری شده در پارامترهای مورد انتظار است یا نه. در غیر این صورت، سیستم سوپاپ را باز می کند، پمپ را راه اندازی می کند، یا اقدام دیگری برای تغییر سطح انجام می دهد. همان طور که در مطالب قبلی هم گفته شد کارخانه ها، صنایع بزرگ و کوچک، رودخانه ها و مخازن نیاز به نظارت و کنترل سطوح و حجم باقی ‌مانده مواد دارند. سوئیچ سطح می تواند الکترونیکی یا مکانیکی باشد.

 انواع سوئیچ سطح کدامند؟

انواع سوئیچ های سطح در صنعت به شرح زیر است:

  • مدل خازنی
  • مدل القایی
  • مدل دیافراگمی
  • مدل دیسپلیسری یا جابجایی
  • مدل شناوری یا فلوتری
  • مدل نوری
  • مدل پره ای
  • مدل ارتعاشی یا دیاپازونی یا فورک

لول سوئیچ دیاپازونی چیست؟

کالیبراسیون سوئیچ سطح چگونه است؟

کالیبراسیون لول سوئیچ یا سوئیچ سطح ها برای اطمینان از قابلیت اطمینان و دقت آنها مهم است. کالیبراسیون نادرست منجر به اندازه گیری های نادرست و آسیب به کارخانه صنعتی می شود. با تابان کنترل دقیق همراه باشید تا در ادامه به بررسی گام‌های کالیبراسیون یک سوئیچ سطح بپردازیم:

  1. ابتدا مخزن را بالاتر از حد نشانگر لول سوئیچ پر کنید.
  2. اتصال سوئیچ سطح باید به طور کامل نظارت و تنظیم شود.
  3. برای ایمنی بیشتر باید سوئیچ سطح را جدا و فشارگیری نمود.
  4. کالیبراتور فشار را به ورودی سوئیچ وصل کنید.
  5. یک دستگاه را برای محاسبه وضعیت خروجی سوئیچ وصل کنید.
  6. به آرامی فشار سیال را در سراسر نقطه کار تغییر دهید تا زمانی که موقعیت خروجی سوئیچ تغییر کند و فشار کار ثبت شود.
  7. به تدریج فشار را در جهت برگشت تغییر دهید تا حالت سوئیچ مجددا تغییر کند و فشار بازگشت را یادداشت کنید.
  8. در صورت لزوم، مراحل را تکرار کنید، ابزارها را بردارید و سوئیچ سطح را به پلنت بازگردانید.

برندهای لول سوئیچ در بازار

  1. اندرس هاوزر
  2. روزمنت
  3. وگا
  4. زیمنس
  5. فانتینی
  6. کرونه
  7. کوبولد
  8. ویکا
  9. هانیول
  10. و…

جمع بندی

در این مقاله به بررسی مفهوم سوئیچ سطح، اصل کار و کاربرد آن در صنایع مختلف پرداختیم. به عنوان یک دستگاه کنترل، سوئیچ سطح امکان نظارت بر وضعیت سطح در فرآیندهای صنعتی را ارائه می دهد. اصول عملکرد لول سوئیچ یا سوئیچ سطح می‌تواند بر اساس تغییرات فیزیکی مانند فشار، تراز، مقاومت الکتریکی و نور باشد. کاربردهای سوئیچ سطح نیز در صنایع مختلف به وفور دیده می شود و از کنترل سطح مایع تا کنترل سطح جامد و سیستم های انتقال مختلف را شامل می شود. با توجه به اهمیت کاربرد گسترده سوئیچ های سطحی، تحقیق و توسعه در این زمینه همچنان به بهبودهای جدید در عملکرد و کاربردهای این دستگاه ها منجر خواهد شد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *