کنترل و ابزار دقیق

ابزارهای سنجش سطح کدامند؟

Equipment for measuring liquid level

ابزار اندازه گیری سطح یک نیاز مهم در صنایعی است که از انواع مختلف سیالات در فرآیند خود استفاده می کنند. افزایش یا کاهش سطح آب می تواند نتیجه نهایی پروژه را تغییر دهد یا برای مردم و محیط اطراف مضر باشد. برای جلوگیری از این امر، کاربران صنعتی به انواع مختلفی از دستگاه های اندازه گیری سطح مانند سوئیچ های سطح و ترانسمیترهای سطح متکی هستند. اگرچه ابزار های فوق برای اندازه گیری سطح مایع در کاربردهای مختلف طراحی شده اند، اما از نظر عملکرد با یکدیگر فرق دارند. در اینجا قصد داریم تا شما را با انواع، کاربردها و مزایای تجهیزات سطح سنج آشنا کنیم و در نهایت شما را برای خرید اینترنتی تجهیزات سطح سنج همراهی کنیم.

منظور از تجهیزات اندازه گیری سطح چیست؟

ذخیره سازی انواع مایعات و جامدات در بسیاری از صنایع به وفور انجام می شود و برای این منظور از مخازن ذخیره سازی استفاده می شود. همانطور که مشخص است، هر مخزن دارای حجم خاصی است و از این رو دانستن حجم مایع یا جامد ذخیره شده در مخزن بااهمیت است. از آنجایی که مخازن ذخیره سازی از اشکال هندسی خاصی (مثلاً استوانه، مکعب مستطیل و …) ساخته شده اند و حجم آنها به ارتفاع مواد داخل مخزن بستگی دارد، دانستن ارتفاع مایع یا جامد ذخیره شده در مخزن به ما کمک می کند. اینجاست که استفاده از تجهیزات اندازه گیری سطح آشکار می شود.

ساده ترین و قدیمی ترین ابزار اندازه گیری سطح صنعتی، مخازن شفاف مدرج هستند. ماده به کار رفته در ساخت چنین مخزنی باید شفاف باشد تا مایع ذخیره شده در آن دیده شود، بنابراین نمی توان از مواد اولیه بادوام مانند فولاد ضد زنگ استفاده کرد. به همین دلیل، احتمال ترک خوردن یا شکستن چنین ظرفی در طول زمان زیاد است که می تواند خطرات متعددی را برای محیط زیست و پرسنل ایجاد کند.

ابزارهای سنجش سطح کدامند؟

انواع تجهیزات اندازه گیری سطح

سطح یکی از پارامترهای مهم برای اندازه گیری و کنترل در فرآیندهای صنعتی است. به همین دلیل برای اندازه گیری سطح مایعات در مخازن از دستگاه هایی مانند سنسور سطح مایع و سایر دستگاه های موجود در این زمینه بسیار استفاده می شود. لذا به توضیح مختصری در مورد انواع تجهیزات اندازه گیری سطح می پردازیم.

سطح سنج یا لول متر

لول سوئیچ یا سوئیچ سطح (Level Switch) دستگاهی است که ارتفاع و سطح مایعات را در مخازن اندازه گیری می کند. سوئیچ سطح ها به تغییرات ارتفاع مایعات و جامدات عکس العمل نشان می دهند و سطوح مخازن را کنترل می کنند.

فلوتر

فلوتر میزان سطح مایعات و سیالات را کنترل می کند و روی مخازن شناور می شود. در واقع فلوتر قطع کننده بوده و در صنایع و تجهیزات آبرسانی مانند پمپ های کف، کولرهای آبی، مخازن سیمان، غلات، پرتقال و … استفاده می شود. با کم یا زیاد شدن سطح مخازن دستورات را جهت کنترل ارسال می کند.

مزایای استفاده از سطح سنج

  • کنترل سطح مخزن برای جلوگیری از سرریز سیالات و ایجاد خسارات و صدمات ناشی از آن
  • تامین ایمنی واحد فرایندی
  • حفاظت محیط زیست
  • با اندازه گیری دقیق سطوح مخزن در زمان و هزینه خود صرفه جویی می کنید.

روش های استفاده از سطح سنج

  1. اندازه گیری سطح به روش التراسونیک
  2. اندازه گیری سطح به روش خازنی
  3. اندازه گیری سطح به روش فشار تفاضلی
  4. اندازه گیری سطح به روش رادار
  5. اندازه گیری سطح به روش رادار هدایت شده
  6. اندازه گیری سطح به روش رادیومتری
  7. اندازه گیری سطح به روش هیدرواستاتیک

کلام آخر

ابزارهای مختلفی برای اندازه گیری سطح وجود دارد. استفاده از هر یک از این ابزارها به نوع کاربرد شما در فرآیند اندازه گیری سطح وابسته است. ممکن است در یک فرآیند لول سوئیچ و در فرآیندی دیگر لول ترانسمیتر کاربردی باشد. در این مقاله سعی کردیم شما را با ابزار اندازه گیری سطح آشنا کنیم و عوامل مختلف در انتخاب هر یک را به شما بگوییم. در نظر گرفتن این عوامل به شما در انتخاب درست کمک می کند. شرکت تابان کنترل دقیق انواع ابزارهای اندازه گیری سطح را ارائه می دهد. برای سفارش محصول مد نظر خود با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *