کنترل و ابزار دقیق

فلومتر و فلو ترانسمیتر چه تفاوتی دارند؟

فلومتر و فلو ترانسمیتر چه تفاوتی دارند؟

فلوترانسمیترها و فلومتر ها وسایلی هستند که برای اندازه گیری جریان مایعات یا گاز استفاده می شوند. این دو ابزار عمدتاً در صنایع مختلف از جمله نفت و گاز، شیمیایی، پتروشیمی، مهندسی مکانیکی و صنایع پردازشی استفاده می‌شوند. با این حال، این دو دستگاه اهداف و عملکردهای متفاوتی دارند. فلومترها به عنوان ابزاری برای اندازه گیری جریان مایعات یا هوا استفاده می شوند و عمدتاً برای تعیین مقدار آب یا هوای عبور داده شده در یک دوره زمانی استفاده می شوند. فلومترها با متغیرهایی مانند حجم، حجم در واحد زمان یا حتی مقدار در هر کیلوگرم مایع سروکار دارند. این اندازه‌گیری‌ها را می‌توان در نظارت و کنترل فرآیند، اندازه‌گیری مصرف سوخت و مایعات در خودروها و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده کرد.

از طرفی دیگر، فلوترانسمیترها برای اندازه‌گیری سرعت و یا حجم جریان مایعات و گازها به‌صورت غیر مختصر استفاده می شوند. این ابزارها اغلب از مقادیر فیزیکی مانند اختلاف فشار، اختلاف دما، انتقال امواج صوتی یا مقادیر مغناطیسی برای اندازه گیری جریان استفاده می کنند. فلوترانسمیترها برای کاربردهایی که نیاز به اندازه‌گیری دقیق جریان دارند، اما نیازی به تعیین حجم خاصی در یک دوره زمانی خاص ندارند، دقیق‌تر و مناسب‌تر هستند. با تابان کنترل دقیق همراه باشید تا به شما بگوییم که فلومتر و فلو ترانسمیتر چه تفاوتی دارند؟

تفاوت فلومتر و فلوترانسمیتر

فلومتر و ترانسمیتر فلو، یکی از اشکال مختلف ابزار بسیار مهمی هستند که در سیستم های انتقال سیال مورد استفاده قرار می گیرند. این دو ابزار موثر برای اندازه گیری و تغییر پارامترهای فرآیند هستند، اما گاهی اوقات کارکرد آنها با هم اشتباه گرفته می شود. در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

1. ساختار درونی

ترانسمیتر جریان در واقع از دبی سنج ها (فلومتر) برای ارائه جریان گاز و مایع اندازه گیری شده در قالب سیگنال ها و خروجی های الکتریکی استفاده می کند. در واقع علاوه بر ساختار مکانیکی فلومتر، سیستم الکترونیکی داخل فلو ترانسمیتر جریان این دو را از هم جدا می کند.

2. توان کنترل

فلوترانسمیتر یک فلومتر پیشرفته است که عملکرد اندازه گیری جریان را طبق دستور اپراتور انجام می دهد. مدار الکترونیکی پارچه تعبیه شده در آن، قابلیت مشاهده و کنترل جریان سیال را فراهم می کند.

3. عملکرد متفاوت

وظیفه فلومتر فقط اندازه گیری دبی یا میزان جریان سیالات است. اما از طرف دیگر ترانسمیتر های جریان نه تنها جریان را اندازه گیری می کنند، بلکه جرم و حجم فرآیند را هم اندازه گیری می‌کنند.

4. کاربرد

فلومتر فقط برای کاربردهای دستی و میدانی نزدیک کار می کند اما فلوترانسمیتر به دلیل خروجی الکتریکی خود، امکان کنترل از راه دور و مشاهده عملکرد فرآیند را نیز فراهم می کند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *